Σάββατο 26 Οκτωβρίου 2013

Η ΜΑΣΤΙΓΑ ΤΟΥ GAMING

         H εικόνα των παιδιών της γειτονιάς, που επιστρέφουν στο σπίτι με λασπωμένα ρούχα μετά απο πολύωρο παιχνίδι (και φυσικά τις γνωστές σκανταλιές τις οποίες μόνο ενα μικρό παιδί μπορεί να σκαρφιστεί) έχει χαθεί στο πέρασμα του χρόνου.Ολοι έχουμε νoιώσει την βίαιη εισβολή της τεχνολογίας και του εκσυγχρονισμού στην ζωή μας, ο απόηχος της οποίας κλόνισε συθέμελα τις αξίες και δραστηριότητες των νέων, αλλάζοντάς τις άρδην.
Η συντριπτική πλειοψηφία της νεολαίας έχει πρόσβαση σε ηλεκτρονικό υπολογιστή και στο διαδίκτυο, το οποίο όπως αποδεικνύουνόλο και περισσότερες έρευνες, δεν προσφέρει μόνο πληθώρα πληροφοριών και ειδήσεωναλλά μας αποκαλύπτει το σκληρό και αποκρουστικό του πρόσωπο, χαρίζοντας μας απλόχερα ένα νέο εθισμό.  
Σχετικά πρόσφατες έρευνες σε σχολεία  της Θεσσαλίας έρχονται να σφραγίσουν την ανησυχία των γονέων, καθώς 1 στα 12 παιδιά παρουσιάζει συμπτώματα εθισμού στο διαδίκτυο. Τα νούμερα, δυστυχώς ή ευτυχώς λένε πάντα την αλήθεια. Ο εθισμός των παιδιών στη Θεσσαλία αγγίζει το 8,2% της συνολικής νεολαίας. Συγκεκριμένα, σε άτομα ηλικίας από 12 έως 18 ετών τα ποσοστά χρήσης του διαδικτύου αγγίζουν το 70% – 80% , εκ των οποίων η πιό συχνή χρήση αφορούσε βιντεοπαιχνίδια (50,9%) και υπηρεσίες πληροφοριών (46,8%). Συνολικά,  μεταξύ των χρηστών, τα άτομα που ήταν εθισμένα άγγιζαν το 26%  για τα αγόρια και 18% για τα κορίτσια. 
Η παραπάνω έρευνα βασίστηκε σε δείγμα 2.200 μαθητών 12 έως 18 ετών σε 85 σχολεία της Θεσσαλίας και δημοσιεύτηκε στο επιστημονικό έντυπο "Cyberpsychology & behavior" (Δεκέμβριος 2008)με επικεφαλή τον κ.Σιώμου διδάκτορα της Ιατρικής σχολής του πανεπιστημίου Θεσσαλίας και ειδικευόμενου ψυχιάτρου παιδιών και εφήβων στο Ιπποκράτειο Νοσοκομείο Θεσσαλονίκης.
Ποιά είναι όμως τα συμπτώματα του εθισμού;
1) Ο χρήστης θεωρεί τον ηλεκτρονικό υπολογιστή και το διαδίκτυο κομμάτι της καθημερινότητάς του.
2) Ο χρήστης χρειάζεται όλο και περισσότερες ώρες για να νοιώσει ευχαρίστηση.
3) Ενώ ο χρήστης αισθάνεται οτι υπάρχει κάποιο πρόβλημα στην σχέση του με το διαδίκτυο, δεν μπορεί να το αντιμετωπίσει.
4) Παρατηρείται αυξημένη παραγωγή ντοπαμίνης, του νευροδιαβιβαστη του εγκεφάλου που σχετίζεται με την ευχαρίστηση.
5) Ο χρήστης φυλακίζεται σε ένα ψηφιακό κλουβί το οποίο τον περιθωριοποιεί από την κοινωνία, αλλά ακόμα και από την ίδια του την οικογένεια.
Σε αυτό το σημείο θα ήθελα επισημάνω οτι η εν λόγω έρευνα διεξήχθη το 2008, άρα τα ποσοστά εν έτη 2013 θα παρουσιάζουν ανοδική πορεία και μάλιστα με ρυθμούς γεωμετρικής προόδου.
Επίσης θα ήθελα να δώσω μιαν απάντηση σε επιχειρήματα (σαθρά και διάτρητα κατ' εμέ) τα οποία «σέρνονται» στο διαδίκτυο όπως:
"Τα βιντεοπαιχνίδια είναι ένα ψυχαγωγικό μέσο, όπως η τηλεόραση, τα βιβλία, το ραδιόφωνο ,τα κόμικ, γιατί λοιπόν τα δαιμονοποιούμε;"
Φυσικά και είναι ένα ψυχαγωγικό μέσο, μόνο που είναι από τα χειρότερα, διότι ελλοχεύουν αρκετά υψηλές πιθανότητες κινδύνου εθισμού, καθώς ο χρήστης καταναλώνει πολύτιμο  χρόνο (ο οποίος θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί παραγωγικά) προσδοκώντας να βελτιώνει συνεχώς τις αποδόσεις και τα ρεκόρ του.  Αναφερόμενος στον πολύτιμο χρόνο, θα ήθελα να παραθέσω  μερικές ασχολίες οι οποίες παράγουν ουσιαστικό έργο και συμβάλλουν στην σφυρηλάτηση ενός χαρακτήρα.  Το θέατρο είναι ενα ψυχαγωγικό μέσο το οποίο προσφέρει ΜΟΡΦΩΣΗ, η λογοτεχνεία επίσης, το σκάκι, οι χοροί, ο αθλητισμός προσφέρει υγεία και ευεξία, κοντολογίς όλες οι παραπάνω δραστηριότητες συνεισφέρουντα μέγιστα στην διαμόρφωση του χαρκτήρα ενός νέου. Βέβαια, εάνκάποιος επιθυμεί το παιδί του να βρίσκεται έγκλειστο σε ενα ψηφιακό κλουβί  απομονωμένο, μην ξέροντας τι γιορτάζουμε την 28 Οκτωβρίου (που είναι και επίκαιρη) τότε...
"Σύμφωνα με μελέτες, τα βιντεοπαιχνίδια προσφέρουν και πλεονεκτήματα στα παιδιά, ειδικά τα ανώτερα ποιοτικά παιχνίδια αποτελούν άσκηση του μυαλού και οξύνουν την σκέψη"
Όποιος πιστεύει οτι η ενασχόληση με ένα βιντεοπαιχνίδι είναι πιο παραγωγική απο την ενασχόληση με το σκάκι ή με την παρακολούθηση κουκλοθέατρου (για μικρότερες ηλικίες) ή ακόμα και με κόμικς τοτε υπάρχει πολύ σοβαρό πρόβλημα.

Γεώργιος Βενετάς

Πηγές: 
Το βήμα science

 Το βήμα ένθετο υγεία

 http://online.liebertpub.com/doi/pdfplus/10.1089/cpb.2008.0088

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου